welcome dude , welcome babe . . .

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم

Sirih berlipat sirih pinang
Sirih dari Pulau Mutiara
Pemanis kata selamat datang
Awal Bismillah pembuka bicara . ...
hye,,hello . .Assalammualaikum . .
welcome to my blog ,,
Amirrul Akmal B. Ramlan . .
huhu ~
actualy ,, bru blaja mngisi kkosongan mse yg tluang dgn write at blog2 niey . . so sueyy argh ip koanx agak kecix2 besa mate bace blog niey kan . haha ~ maap ssgt oke .
err ,, sblm lpe,, so tlanjur koanx da in niey , apew slh tggalkn tnde ssket kan , haha . i mean cumment or rrjin kn lha drie u all rspon2 utk smoa yg dah i write itu oke . thanks sygs , thanks darl , thanks dude , thanks babe , thanks pkcik dn mkcik n thanks lha utk smoa insan2 yg da tjebak dlm blog niey ,, hehe ~
keep our :) together. .
salam ...

History !









AMIRRUL AKMAL B.RAMLAN






Sejarah hidup dan kelahiran anak sulung mmegang jantina/sex :  male ! 


Pada tanggal 8-9-19XX ! lahirnye seoanx anak yang dihasilkan atas dasar cinta kasih sayang dan pastinya halal dan mmpunnyai sijil pernikahan yg sah dan diluluskan . "(^_^)"
RAMLAN B.HASSAN
DAN
ZANARIAH BT.ABD.SAMAD
Atas dasar kasih sygs juga cinta dan perkongsian hidup slme bbrape tahun mndirikan rumah tngga pasangan bahagia ini , EN RAMLAN BIN HASSAN dan PUAN ZANARIAH BINTI ABDUL SAMAD telah dikurniakan seorang cahaya mata ,, (pada tanggal 8-9-19XX)  
AMIRRUL AKMAL BIN RAMLAN nama diberi lahir di hospital batu pahat johor ! dgn izin Allah s.w.t  anak ini membesar dengan penuh kasih sayang dan cinta ,, krne besyukur di ats kunia mu ya Allah , majlis ksyukuran dan ptong jambul di buat bagie anak yg bru di lahirkan ini..


Hri dmi hrie. .aku smkin mmbesar , tnpa jemu kasih sygs dn pgrbanan dbrikan dri ibu dan ayah . sakit , demam , kamu sentiasa disisi . tangis ku kehausan susu , sentiasa mngangu tidur lena mu wahai ibu , namun ape yg msih aku tiada sehingga kini , , adalah rse tnggung jwab dn pgrbanan yg ta mmpu aku lakukan spnjng hidupku iaitu yg semangatmu wahai ibu mmbesarkan ku sehingga aku berjaya meniarap , merangkak , dan berjalan . .Ya Allah sesungguhnya terlalu besar pengorbanan yg ibu ku berikan . .dan berterima kasih padamu Ya Allah kerran kau memberi ibuku kekuatan yg luar biasa semasa mmbesar kan aku. . 


Hrie demi hari kian berlalu .. kini aku semakin dewasa " ibu lihatlah aku , anakmu yg sudah mmpu berjalan mndakapmu !!" kau sentiasa bisikkan kata2 manja di telingaku ,, " sygs ,, anakku ,, kau smkin dewasa ibu semakin berusia , 1 pinta ibu jgn kau lupakan ibu semasa hari dewasa mu menjelang kelak " aku hanya diam tnpa kata , krana aku belum petah berkata2 , nmun ape yg terbuku di hatiku inginku luahkan 1 hri nnti yang kau ibu dan bapaku dn sbgaimana kau mnjga ku , bgitu juga aku akn bkrban apa shaje dmi mnjgamu,, bler lah aku mmpu brkata2 spertimu ibu ,,. . "(T_T)"


Hrie demi harie kian berlalu . .ibu lihatlah aku,, ku suda mmpu berkata2 sepertimu . .perkataan pertama yg aku belajar " mama , ayah " cme itu yg aku tau . nmun kau msih tersenyum sambil berkata " sygs anakku kau smkin mmbesar , dn jgan lah sskalie kau gunakan kata2 kesat utk ku 1 hri nnti bler kau mnjelang usia dewasa "  . .
tnpa mmbrikan ape2 jwapan dn ibu ku msih mnggu , " aku terdiam dan kmudian berkata " mama " !! hanya itu perkataan pertama ku " nmun ibu msih mmpu tersenyum tnda aku pham ape yg dikatakannya .


Hrie demi harie , waktu berjalan laju , kini aku berusia 6 tahun , aku telah petah berkata2 . .ibu lihatlah anakmu ,, aku semkin mmbesar dgn kasih sygs yg kau berikan . .
kringggggggg !!! kringgggggg !! jom lonceng berbunyi ! suare mnje mmgilku . .yol , yol ,, bgun nak , pergi sekolah !! YA ALLAH aku semkin dewasa sehingga aku terlupa hari niey hrie pertama aku bersekolah di tadika!( kemas senggarang, kalau ta cye pie tnye cikgu zaharah!)
aku bngun , tapi ibu bersedih ?? kenapa .  ?krane aku menangis ta mau ke sekolah .wal hal ibu tau aku tak mau dipisahkan dengan ibuku ,, bbrpe jam shaje dah mmbuatkn aku trase rinduu pdamu ibu ! aku truss mnagis dn ta mau kesekolah . .nmun kecekalan seorang bapa , demi pendidikan anaknya , aku terus di marah dan dihantar kesekolah , tngisan ku tiada hentinya ,, smpai di sekolah (tadika ) aku dipakse msuk , aku tak mau ! " ayah yul ta nak sekolah ayah ,, yol nak mama , yol nak blik umah" ayah terus berlalu pergi meninggalkan aku , .. ( mnangis lagie )


Hri demi hri berlalu , aku msih teruss bgini , sehingga lah 1 mse aku ditukarkan ke sekolah china ,, dmi mse dpan ku , setiap hari aku ditemani Ayah , ibu , atok , pkcik dn mkcik yg sggup bergilir2 mngabaikan kerja mereka utk mnjadi teman semasa sesi persekolahan ku ! lama kelamaan , aku masih tetap begini dan selalu mnangis , persekolahkan bertahan hnya seminggu . .sehingga ibu dan ayh mngmbil keputusan tidak mmkse aku bersekolah di mna2 tdika lagi sehingga umurku mnjangkau 7 thun !


Hrie demi harie pun berlalu . .kini aku berusia 7 thun ,, jam mnunjukkan 6.30 a.m , aku dikejutkan suara mnja ibuku ,, " yol , yol sygs  bgun hri niey prgi daftar darjah 1 dgn ayah " aku bgun terus ke bilik air , ibu mnyediakan air suam utk aku mndi , bju dan seluar ku dibuka . aku dmndikan , pkaian sekolah ku di kemaskan , rmbutku disikatkan . ibu ku tersenyum gembira , krana doanya telah dimakbulkan , aku tak lagie mngis utk kesekolah . . ayah juga trut tersenyum bahagia. . thun demi thun aku semkin mmbesar dn mningkat dewasa . .
bergaul dn bcmpur brmcm2 orang , seronok ke sekolah mnjdie 1 kwajipan dlm hidupku , tlong ibu dan ayah mnjadi tnggung jwab dn impian aku stu hri nnti . .


Hrie demi harie berlalu ,, aku menangis lagie !! tapi bkan krane skolah ! tapi trase sakit di bhgian kemaluanku ! OMG ! aku bru lpass berkhatan , usiaku kini 11 thun ! " dah besar dah anak mama , bfore anu tu liat baik sunat dan sakit sekarang ,, klau tak kne kerat pkai kapak nak ( grau ibuku mmbuatku tertawa ) ,, sakit skit je , nnti elok lha tu , kan yol da besa " msih ku igt kta2 ini . .sepanjang mlam ku terjga menangis mnahan sakit , nmun ibu dan ayah tnpe jemu bgun mlihatku " knp . ?skit kew ? niey mkn ubat than skit , disuapkan kemulutku ,, bbrpe minit ttido suda . . ."trima kasih ibu ayah , pngrbanan dan kasih sayangs mu ,, mmbuatkan kau sentiasa terhebats untuk ku !! 


KINI : aku telah dewasa " ibu ayah , lihatlah lah anakmu yg sukar kau jaga ini semasa kecil , ibu ayah ssgguhnya kasih sygs dn pngorbanan yg kau berikan , mnjdikan akoe seorang insan yg kenal erti kesusahan . .ku hargai pngorbanan dan kestiaan mu dalam mnjdikan aku insan yg berguna !kekuatan luar biasa yg mnjdikan aku mnusia , nakal ku mnjadi kebiasaan untuk mu, tatkala petah ku berkata2 mnjadie kan kau kcewa dn trase, nmun tidak pernah kau mngeluarkan kata2 kesat terhadap anakmu yg nakal ini apatah lagi mnyimpan sifat trase di hati ! Ya Allah , ketabahan apakah yg kau kurniakan utk mama dan ayah ini. . ? kau ssguhnya telah mnjdikan ibu dan ayah ku kuat untuk mnghadpi cbran dlm mmbesarkan anak yg nakal ini . .Ibu ayah , restuilah apa jua bidang yg bakal aku ceburi , kerana doa mu pengisi kekuatan utk ku mghdpi cbran di hrie2 yg mndtg kelak !INSYAALLAH !
*warkah sejarah hidup ku ini mmbuktikan kecekalan mu wahai ibu dan ayah ! 
*sekian shaje perkongsian sejarah hidupku  . .
*yg ikhlas mngarang : AMIRRUL AKMAL B.RAMLAN . .






























































1 comment:

kodoxx !

kodoxx !

AMIRRUL AKMAL !

AMIRRUL AKMAL !